چكيده : در پژوهش حاضر به بررسي تاثير شيوههاي فرزند پروري بر رشد اجتماعي كودكان ( )پرداخته شده است . در پژوهش تعداد 60 نفر به عنوان گروه نمونه به شكل انتخاب در دسترس دبستان كيمياي سعادت منطقه 3 تهران انتخاب شده است. براي سنجش روش فرزند پروري از آزمون بامريند و براي سنجش رشد اجتماعي كودكان از آزمون وايلند استفاده گرديده است و بدين منظور هر دو آزمون توسط والدين پاسخ داده شده است و داده هاي آماري بدست آمده توسط روشهاي آماري توصيفي و استنباطي محاسبه گرديده است . نتايج پژوهش حاكي از آن است كه در بين سه سبك فرزند پروري ( مستبدانه ، سهل گيرانه ، آزاد منشانه ) فقط بين سبك فرزند پروري آزاد منشانه با رشد اجتماعي ارتباط معناداري وجود دارد . به اين معنا كه انتخاب سبك فرزند پروري آزاد منشانه از سوي والدين به افزايش رشد اجتماعي كودكان منجر مي شود . مقدمه : خانواده پايه و اساس اجتماع وسلول سازندهي زندگي و حيات بشري است و در وسيعترين مفهوم كلمه ، خاستگاه اصلي اعضاي خويش و پناهگاه آن است . پناهگاهي كه نخستين تجربهي انسان براي « اجتماعي زيستن » در آن صورت مي گيرد . از خانواده است كه فرد بر ميخيزد و به خانواده است كه فرد روي مي آورد ، تا در آنجا با گروهي كه با يكديگر پيوندي نزديك و صميمي دارد آرام گيرد . خانواده از مهمترين و كهنترين واحدهاي اجتماعي است كه بر نهادي به نام ازدواج بنا نهاده شده است . ( جامعه شناسي مفاهيم كليدي ، قنادان ، مطيع ، 1383) شيوههاي تربيتي ،كنترل و ادارهي كودكان توسط والدين ، بدون شك يكي از مهمترين عوامل به وجود آمدن مشكلات رفتاري كودكان است . اغلب والدين اطلاعات و آشنايي كافي در زمينهي شيوهي برخورد و تربيت فرزندان خود را ندارند و اين امر هم به علت فقر فرهنگي و تربيتي والدين ، سرپرستي ناقص يكي از والدين ، نابسامانيهاي خانوادگي يا دعوا و جدايي والدين است . كودكان در جريان اجتماعي شدن مهر و صحبت ، فداكاري و گذشت ، خشم و نفرت ، حسادت و شك و كينهتوزي را در كنار والدين و خواهران و برادران خود تجربه ميكنند . خانواده آن قدر به هم وابستهاند كه هر نوع مشكل يا مساله يك عضو خانواده به طور مستقيم بر زندگي ساير اعضاء تاثير ميگذارد . روان شناسان سالهاست با ابداع روشهاي ويژه كوشيدهاند تاثير خانواده را بر چگونگي رشد شخصيت روشن كنند .( احدي ، جمهوري ، 1380) در ابتدا ، نوزاد ،موجودي است ناتوان متكي به ديگران و اين والدين هستند كه بايد نيازها و احتياجات جسمي و رواني او را تأمين كنند . اما با رشد و نمو جسمي ،ذهني و رواني كودك آرام آرام روند دلبستگي و وابستگي خود را تغيير ميدهد و به جاي ديگران فقط به خودش متكي مي شود . ( سيف نراقي ، نادري ، 1380)
فهرست مطالب عنوان صفحه چكيده ........................................................................................................................ فصل اول : كليات پژوهش ......................................................................................... مقدمه ........................................................................................................................ طرح مسئله ................................................................................................................ ضرورت و اهميت پژوهش ....................................................................................... اهداف پژوهش ......................................................................................................... پرسشهاي پژوهش ................................................................................................. فرضيه هاي پژوهش ................................................................................................. متغيرهاي پژوهش ..................................................................................................... تعاريف پژوهش ........................................................................................................ فصل دوم .................................................................................................................. مقدمه ........................................................................................................................ الف ) رشد اجتماعي .................................................................................................. رشد اجتماعي در دوران هاي مختلف ....................................................................... رشد اجتماعي در دورهي پيش دبستاني ................................................................... رشد اجتماعي در دبستان ......................................................................................... رشد اجتماعي در نوجواني ........................................................................................ اهداف رشد اجتماعي ................................................................................................. نظريه يادگيري اجتماعي بندورا ................................................................................ مطالعات عروسك بلوبد ............................................................................................. تاريخچهي فرزند پروري .......................................................................................... شيوهي فرزند پروري ازنظر باوم مريند ................................................................. شيوه مقتدرانه ........................................................................................................... شيوه سهل انگاري ................................................................................................... شيوه خودكامه .......................................................................................................... الگوي جديد فرزند پروري بام مريند ........................................................................ نظريههاي مربوط به شيوهي فرزند پروري ............................................................. پژوهشهاي انجام شده در خارج و داخل كشور .................................................... فصل سوم ................................................................................................................. مقدمه ........................................................................................................................ جامعه آماري پژوهش ............................................................................................. نمونه و روش نمونهگيري ......................................................................................... ابزار پژوهش ............................................................................................................ الف) مقياس شيوههاي فرزند پروري ........................................................................ روايي ........................................................................................................................ پايايي ......................................................................................................................... تهيه نسخه فارسي ..................................................................................................... نمره گذاري ............................................................................................................... مقياس رشد اجتماعي و ايلند ..................................................................................... پايايي ......................................................................................................................... اعتبار ......................................................................................................................... روش جمع آوري دادهها ........................................................................................... روش آماري ............................................................................................................. فرمول ضريب هم بستگي پيرسون ........................................................................... تحليل دادهها .............................................................................................................. فصل چهارم .............................................................................................................. مقدمه ....................................................................................................................... بخش اول : توصيف نمرات به دست آمده از آزمونهاي رشد اجتماعي 1- نتايج بدست آمده از روش فرزند پروري ........................................................... 2- داده هاي آماري مربوط به آزمون رشد اجتماعي وايلند .................................... 3- دادههاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري سهل گيرانه ........................... 4- دادههاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري مستبدانه ................................ 5-دادههاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري آزاد منشانه ............................ بخش دوم : بررسي فرضيههاي پژوهش ................................................................ 1- بررسي فرضيه اول پژوهش ............................................................................... 2- بررسي فرضيه دوم پژوهش .............................................................................. 3- بررسي فرضيه سوم پژوهش ............................................................................. فصل پنجم :................................................................................................................ بحث و نتيجه گيري ................................................................................................... محدوديتهاي پژوهش .............................................................................................. پيشنهادها .................................................................................................................. فصل ششم ................................................................................................................ خلاصه پژوهش ........................................................................................................ فهرست منابع ........................................................................................................... |
تعداد بازدید : 2200 خرید و دانلود | 4,850 تومان گزارش تخلف به پلیس سایت |